Plog | Liechtenstein

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Welkom in Liechtenstein, een mini landje met ongeveer 37.000 inwoners, gesandwicht tussen Oostenrijk en Zwitserland. Na een 9 uur durende rit vanuit België kwamen we toe hoog in de bergen: Triesenberg. Hoewel we vaak een hotel boeken als we op reis gaan, kozen we nu voor de eerste keer voor AirBnB. We logeerden in een charmante loft met een onbetaalbaar uitzicht.

Maar ho – we kwamen nog maar toe en kregen na een korte rondleiding van het huis te horen dat vandaag de allerlaatste lift naar de skipiste in Malbun vertrok. De volgende dag zou de skipiste gesloten zijn en onze gastvrouw beval ons aan toch maar een kijkje te gaan nemen. Met een voordelige toeristenpas konden we voor een klein prijsje naar boven om even de sfeer op te snuiven. En wat voor sfeer: après-ski met Duitstalige schlagermuziek, vermoeide skieërs, een zalig zonnetje en een adembenemend uitzicht tot diep in het dal. We hebben er even rondgewandeld en vertrokken met de laatste lift terug naar beneden.

Terug naar onze loft, waar onze gastvrouw de rondleiding verder zette. We waren al meteen verliefd op de mooi aangeklede tuin en het uitzicht dat ermee gepaard gaat. De rest van de avond hebben we wat gerust na een lange rit.

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Dag twee hebben we gevuld met een stevige wandeling van Triesenberg naar Vaduz, de hoofdstad van Liechtenstein. Op deze weg kom je ook het Schloss Vaduz tegen. Helaas was deze niet toegankelijk voor het publiek. Eens beneden, vulden we onze maagjes en verkenden we de stad in de zon. Vaduz is niet groot, maar heeft wel zijn charmes. Je kunt er ook op een treintje springen die je door het centrum loodst.

Als je naar beneden wandelt, moet je dus ook terug omhoog [joepie]. We hebben het slim aangepakt en kochten in Vaduz fris water. Op onze terugweg naar boven stootten we op een kistje met daarin een boekje en balpen. Hierop kon je een boodschap achterlaten en even genieten van het panoramische uitzicht.

Ondanks dat we wel wat spierpijn ervaarden van onze wandeling de dag ervoor, besloten we een fietstocht te doen door Liechtenstein. Funny story, je kunt het hele land doorfietsen in een dag, daar het maar 24 km lang is en 3 km breed. Het was eerlijk gezegd niet de meest ideale dag om te fietsen. De zon scheen wel, maar er stond een hevige wind die ervoor zorgde dat we amper vooruit geraakten. We hebben het toch maar gedaan, fietsten langs de Rijn en namen enkele tussenstoppen. Waaronder eentje om een dutje te doen.

30849508_10216026375069193_810757619_o

We kregen maar niet genoeg van sportief-zijn en de volgende dag gingen we skiën in Oostenrijk. Je hebt tal van mogelijkheden als het op skigebieden aankomt, maar wij kozen voor Sonnenkopf omdat deze veel blauwe pistes had. Aangezien wij beide beginners zijn – en ik maar voor de tweede keer in mijn leven ging skiën – was dit een geschikte optie. In het begin was het terug even sukkelen, maar in de namiddag lukte het mij toch om een aantal keer een lange blauwe piste naar beneden af te leggen. Beneden regende het, dus bij ons was het ’s middags aardig aan het sneeuwen. We stegen tot 2200 meter, waar we door de hevige sneeuw geen steek zagen. Alles was wit, maar we moesten zo wel nog een heel eind naar beneden skiën. Eventjes eng dus.

30849727_10216026375309199_1287101487_o

En van de sneeuw naar de zon. De volgende dag scheen de zon terug volop in de bergen en we maakten er een rustig laatste dagje van. Uitslapen, uitgebreid ontbijten, Kubb spelen in de tuin.

We waren ook enorm nieuwsgierig naar het Nationaal gerecht van Liechtenstein, Käsknöpfle. Ik kan nog altijd niet precies zeggen wat het is – is het pasta, is het kaas – maar het was wel lekker. Het wordt gemaakt met deeg en kaas en gedroogde ajuin on top. Je krijgt er ook een potje koude appelmoes bij geserveerd om je eten in te doppen.

Onze laatste avond brachten we door met een leuk gezelschap: lama’s. In Liechtenstein bestaan er alpaca- en lamaboerderijen die de mogelijkheid bieden om met de beesten te gaan wandelen. Met Truelly en Baloo gingen we op pad in de bergen, voorzien van drankjes en veel interessante uitleg van de uitbaters. Super leuk om mee te maken!

30946215_10216026382429377_1007107794_o

En toen moesten we afscheid nemen van dit prachtig zicht. Voor wie meer info wil over deze loft van Lucky, klik op deze link. Ze heeft zo veel uitstekende reviews en onze mening sluit er steeds bij aan!

Triptips:

• Bereid je voor op zeer steile hellingen en smalle baantjes die je met de auto moet doen. In de winter kan het dus gevaarlijk zijn!
  • Fietsen, skiën, wandelen met of zonder lama’s. Liechtenstein biedt zoveel mogelijkheden!
  • In Liechtestein betaal je met Zwitserse Frank (CHF), dus vraag tijdig je geld aan bij de bank.
  • Het leven is duur in Liechtenstein. In de supermarkt en in restaurants betaal je toch veel meer dan in België. Zo betaalden we ongeveer 24 CHF (20 euro) voor een pizza en 10 euro voor een vers belegd broodje.
  • Wil je voordelig de toerist uithangen? De Museums- und Erlebnispass is een pas waarbij je bij tal van organisaties korting krijgt voor je uitstap of activiteit.
  • Rijden naar Liechtenstein betekent dat je ofwel door Zwitserland ofwel door Oostenrijk moet. Koop een vignet van Oostenrijk (van 10 dagen) bij de grens, die is goedkoper dan een van Zwitserland, waar je meteen voor een jaar betaalt. Let er dan ook op dat je niet op de autosnelwegen in Zwitserland terecht komt.